"AHA"-erlebnis! En een kleine fotohandleiding

woensdag 27 november 2013

Na het lezen van vorige blogpost weet u dat ik mijn hoofd brak over de "flappen" die de rits verstoppen. Ook al was het jasje af, het bleef door mijn hoofd spoken, als een onopgelost raadseltje. Daar word ik lichtelijk ongemakkelijk van. Maar op de fiets van mijn werk naar huis - wanneer ne mens niet veel beters te doen heeft - zag ik het licht - aha, ineens was het daar, de oplossing! Ik maakte het gewoon veel te moeilijk.

Als geheugensteuntje voor mezelf probeerde ik het thuis meteen uit (op een proeflapje, that is! Ik ben nu ook niet zo perfectionistisch dat ik de jas zelf opnieuw uit elkaar zou halen), en maakte daarbij een kleine fotohandleiding. Wie weet komt het u ooit ook nog eens van pas.

Dus hoe doe je dan nu properkes, zo'n flappen (en please, als er iemand de correcte term kent, maak dat dan kenbaar in een reactie!) voor en achter een rits verwerken? (btw: dit is de werkwijze voor een meisjesjas, voor jongens wil de conventie dat de voorflap en achterflap omgekeerd zitten - niet dat we daarvan wakker liggen)

Voor de duidelijkheid gebruik ik hier verschillende stoffen van buitenstof en flappen, normaal is dit uiteraard dezelfde.


De voorflap

  • Leg buitenstof met goede kant naar boven onderaan, leg daarop de in de lengte dubbel gestreken voorflap, gelijk met de zijkant rechts, daarop leg je dan de rits, met de goede kant naar beneden. Speld vast en stik zo dicht mogelijk tegen de ritstandjes rechts. 


  •  Leg voering, met goede kant naar beneden op de rits, speld vast en stik zo kort mogelijk tegen de tandjes van de rits rechts. Ik vind dat meestal het properste om het werkstukje even om te draaien (voering onderaan) en dan op de stiklijn uit de vorige stap te stikken


  •  Strijk voering open naar rechts, en plooi naar onder. 


  •  Plooi flap over de rits, en stik door op de buitenstof  dicht tegen de flap (als je goed kijkt zie je een rood stiksel). Voila, die kant is al bijna af (ik zei toch dat het simpel was).


De achterflap

  • Neem nu de andere in de lengte dubbel geplooide flap en speld het rechter ritsdeel met de goede kant naar boven tegen de kant. Stik kort tegen de tandjes.


  •  Leg nu buitenstof met de goede kant naar beneden op de rits, gelijk met de rechterkant. Speld en stik (ook hier draai ik het werkstukje even om zodat buitenstof onderaan ligt en de stiklijn uit de vorige stap gebruik ik dan als richtlijn).


  • Strijk buitenstof naar rechts. Voila, de flap is er al.


  •  Om de voering te bevestigen leg je de buitenstof weer met de verkeerde kant naar boven en draait dan het werkstukje ondersteboven zodat buitenstof helemaal onderaan komt te liggen, daarop de rits, daarop de flap. Speld nu de voering met de goede kant naar beneden op de flap. Stik nogmaals zo dicht mogelijk tegen de (verborgen) ritstandjes (dus in feite opnieuw over de vorige stiklijnen)


  •  Voering naar de andere kant strijken (de foto hieronder is enkel maar om te tonen waar die voering nu zit - maar bedoeling is uiteraard dat die helemaal naar rechts gestreken wordt)


  •  Nog eens doorstikken kort rechts van de ritstandjes op de buitenstof.


  •  En klaar is kees!



Ofte: hoe eenvoudig kan het eigenlijk zijn?! Jammer toch dat ik daar geen 5 dagen eerder op kom...

Een reactie posten

Latest Instagrams

© sisko by mieke. Design by FCD.